Les matemàtiques formen part de la nostra quotidianitat.
Tal com diu MªAntonia Canals "Les matemàtiques són a tot
arreu. No hi ha cap realitat que no tingui quantitats, ni formes ni posició a
l’espai, una proporció o uns elements de mesura. Totes les realitats d’aquest
món tenen aspectes matemàtics, una lògica interna. I totes les realitats tenen
un nom. I, per això, crec que la matemàtica i la llengua són el cor de
l’ensenyament.”
Els conceptes matemàtics que pretenem que els alumnes adquireixin han de partir
de la nostra vida diària a l’aula. El paper fonamental com a docents és el
d’anar extraient de la realitat els conceptes matemàtics, fent-los accessibles
als infants, d’una manera funcional i permetent que ho vivencïin.
Així doncs, entenem les matemàtiques globalment, es fa difícil pensar quan anem a comprar que mentre estem contant el que ens gastarem estem fent matemàtiques, ho pensem amb un context global, és per això que cal també treballar les matemàtiques globalment i amb la quotidianitat, per exemple es poden aprofitar situacions funcionals, interessants i útils per treballar continguts matemàtics. Per exemple quan fem grups a la classe prenen criteris de classificació diferents, quan comparem o ordenem els llapis, quan passem la llista per saber qui ha vingut a l'escola i qui no. També utilitzem conceptes de mesura quan estem retallant papers, fent recorreguts perquè hi passin els cotxes, etc.
Així doncs, entenem les matemàtiques globalment, es fa difícil pensar quan anem a comprar que mentre estem contant el que ens gastarem estem fent matemàtiques, ho pensem amb un context global, és per això que cal també treballar les matemàtiques globalment i amb la quotidianitat, per exemple es poden aprofitar situacions funcionals, interessants i útils per treballar continguts matemàtics. Per exemple quan fem grups a la classe prenen criteris de classificació diferents, quan comparem o ordenem els llapis, quan passem la llista per saber qui ha vingut a l'escola i qui no. També utilitzem conceptes de mesura quan estem retallant papers, fent recorreguts perquè hi passin els cotxes, etc.
Tal com ens comenta Todolí “El principal objectiu de la matemàtica en l’etapa
d’educació infantil, és ajudar als nens a estructurar el seu pensament i els
continguts lògicomatemàtics que els serviran de mitjà per conèixer el seu
entorn.”
Els aprenentatges matemàtics a l’educació infantil han
d’anar encaminats, a les bases pels aprenentatges posteriors, però fent que els
infants visquin les matemàtiques com una eina de pensament que els ajudi a
formular-se preguntes, el relació el seu entorn i a respondre-les i a integrar-se en una societat en què aquestes juguen un paper molt important.
El treball en l’àmbit de les matemàtiques en aquestes
edats ajuda els infants a comprendre, a ordenar la realitat (les
característiques i les propietats dels objectes) i també a comprendre les relacions
que s’estableixen entre els objectes (semblança, diferència, correspondència,
inclusió, etc).
Les matemàtiques es troben a la vida quotidiana i per tant els infants abans d’entrar al parvulari ja s’han trobat moltes situacions que han resolt gràcies els coneixements matemàtics, que tenien fins llavors. Per tant els infants no arriben a l’escola amb una caixa buida sinó que els seus coneixements dependran del medi més o menys ric on l’infant hagi viscut i de la possibilitat que se li hagi donat de buscar resposta els problemes que se li hagin plantejat i de la informació que hagi rebut en aquest sentit.
Les matemàtiques es troben a la vida quotidiana i per tant els infants abans d’entrar al parvulari ja s’han trobat moltes situacions que han resolt gràcies els coneixements matemàtics, que tenien fins llavors. Per tant els infants no arriben a l’escola amb una caixa buida sinó que els seus coneixements dependran del medi més o menys ric on l’infant hagi viscut i de la possibilitat que se li hagi donat de buscar resposta els problemes que se li hagin plantejat i de la informació que hagi rebut en aquest sentit.
No hay comentarios:
Publicar un comentario